Het verhaal van 61-3 in plaatjes.
Van opkomst tot afzwaaien
De inschrijving voor de dienstplicht.
Dat doet de Gemeente in de maand vóór je 18 jaar wordt.
En dan vindt de Indelingsraad je óók nog 'GESCHIKT'.
Direct na
binnenkomst in de kazerne werden we onder de krijgstucht geplaatst;
daarbij werd het 'REGLEMENT BETREFFENDE DE KRIJGSTUCHT' uitgereikt.
Ik denk dat we hier allemaal wel een keer op wacht hebben gestaan.
De consignes voor de portier aan de ingang van de Koning Willem III kazerne in Apeldoorn
Anderen worden opgeleid tot jeepchauffeur
op de M.A.R.-school.
Nee Jos, dit is niet de M20.
Bijschrift van Ben:
eerste veldoefening
op de Posbank Arnhem 1961 samen met de fanatieke Piet Hoogendoorn, de latere
wachtmeester; de chaos is dus van mij.
Het bekende RIMO-boekje in dit geval van Ben Jager.
Tijdens de opleiding in Apeldoorn moest het MLV-diploma absoluut gehaald worden.
De MLV-speld, waar het allemaal om ging.
En dan de Ouderdag, .................. Kunnen ze thuis ook zien dat ze een 'kerel' van je gemaakt hebben.
Zo, als dat geen indruk maakt ......................
Waar liep jij nou ?; ik zag je helemaal niet !
John en Mies samen met de familie aan de koffie of was het een lunch?
A Instructie-Compagnie 61-3 1ste peloton
Zo gingen Hans en Mart naar de
brigade in Assen.
Deze mouwemblemen moeten op het uniform worden genaaid.
De Oranje Kazerne; thuisbasis voor ca 16 maanden.
Gebouw G (het gearceerde deel) samen met de Genie.
Bij aankomst in Schaarsbergen werd dit boekje over de 1ste Divisie "7 december" uitgereikt.
Gebouw G voor- en achterkant
De kantine, één van de meest inspirerende
gebouwen op de OK
Uiterst links een deel van de filmzaal
Jeu en Mart en Jos en Nick voor een heel bekend bord.
De eerste week bleven we als lichting 61- 3
bij elkaar en gingen direct op oefening.
Daarna volgde indeling bij de diverse pelotons.
Oefening Vijlen. Gerrit, links achteraan, deed zijn chauffeursoefening met de lichting 61-6, omdat hij tijdens z'n parate periode z'n militaire rijbewijs haalde. Links vooraan zit de MTOO Wmr de Jong.
Alle chauffeurs kennen 'm nog wel; de
rijopdracht.
In dit geval voor de M64.
Onze eigen Nederlandse 'Tour of Duty'.
Mourmelon. Einde van de eerste dag
M2, de jeep van Jeu, in de rij om af te tanken in Mourmelon
Foto Ben, met commentaar:
Mourmelon. Hier nog de befaamde wachtmeester Sijts (liggend). We moesten buiten
slapen, gebouwen moesten ontsmet worden, daarvoor waren er Algerijnen
gehuisvest.
Bijschrift van Ben:
Mourmelon. Saaie stop op weg naar La Courtine.
Bourges is het einde van dag 2, waarop 330 km wordt afgelegd.
Hans en Adri, onderweg naar La Courtine
Eindelijk na 3 dagen: La Courtine
Aankomst van de groep, met Ben, in La Courtine.
Jos bij de ingang van het kamp.
Infopost La Courtine. Bij iedereen wel bekend.
Onderweg naar La Courtine
Waren ze echt zo blij dat we kwamen?
De legeringsgebouwen in La Courtine
Commentaar van Ben: ilot B in La Courtine, een stal is beter.
ilot B, zand als bodem en de was droogt boven de bedden.
Henk Dales en Jan Oonk hebben erg veel lol. Waarover?
Bron: Legerkoerier van oktober 1962
In die tijd heel gebruikelijk; wanneer je met vakantie naar het buitenland ging nam je toch ook je eigen voeding mee. Aardappelen vlees in wekpotten.
Er was een eigen bar voor marechaussees in La Courtine.
"Dans le casque blanc"
Onderweg naar La
Courtine, oktober
1962 te Wepion (bij Namen in België).
Jeepongeluk van Hans en Adri.
Niet leuk, maar wel goed afgelopen. Ze hebben toch nog een week in het hospitaal
gelegen.
Rekening man Hans?
Kamergenoot Dick Eekhof maakte deze tekening
Klik op de thumbnails voor een grotere foto
Marstabel van La Courtine naar Nederlandse bestemmingen.
De Frans-Belgische grens
Commandowisseling bij 11MarCie
Op 21 september vond er in Schaarsbergen op de Oranje kazerne
een commandowisseling plaats.
kapitein J.H. Bruinen vertrok en kapitein B.H. van Wijk kwam, als de nieuwe
Compagniescommandant.
De Compagnie staat aangetreden voor de ceremonie.
Een relatief kleine groep, omdat een groot aantal in La Courtine was.
Duidelijk wel aanwezig was Henk Dales voorste rij derde van links.
Opper van Laar stond voor de troep en moest de groep in de houding zetten.
De daadwerkelijke overdracht vindt plaats.
Een goede leider ging weg en werd vervangen door een slechte leider. Dat is
althans mijn mening.
Baffi stond pal achter z'n mannen.
Als er weer eens een officier een klacht indiende over een marechaussee, dan
verdedigde hij je door dik en dun.
Daarna zocht hij eerst uit wat er gebeurd was.
Als bleek dat je fout zat, werd je alsnog streng doch rechtvaardig gestraft.
Van Wijk strafte direct, alleen maar om z'n vriendjes officieren te "pleasen".
Ik heb weinig respect voor deze man.
Statiefoto van de groep die aanwezig was bij de commando-overdracht.
Ik zie Henk Dales, Lammert ten Holte en Theo Heukels van 61-3.
De foto's zijn ter beschikking gesteld door Dick Stuijvenberg van 61-6. Zelf zit hij gehurkt 1ste rij links van opper van Laar.
Stafwacht Oud- en Nieuw Vrijland
STAFKWARTIER
1ste Divisie "7 december"
Het monument voor Nieuw Vrijland
Op stafwacht. Ingang van Nieuw Vrijland.
Nieuw Vrijland vanuit vogelperspectief.
Jos en John in de tuin voor Oud Vrijland
Escorte in de strenge winter van 1962-63
(Strengste winter van de vorige eeuw).
Een rondrit van 24 uur. 's Nachts was het - 23 oC.
Twee maal Thornycroft MIGHTY ANTAR
met LOLO (Low Loader) + Centurion
Voorop 'Dinky Toy' (B47) en daar achter
'Atlas' (B46)
Drie maal werd van lading gewisseld. Centurions, bergings-tanks en halftracks.
Retraite op Waalheuvel
De M20, die Jos tijdens de actieve dienst reed, naast de replica waar hij nog dagelijks mee rijdt. Naast Jos Nick van Rooyen
Voor gebouw G, met in ieder geval Theo en John.
Ons Wapen
Een periodiek verschenen blad van de Koninklijke Marechaussee, met daarin bijdrages van
de 11de Marechaussee Compagnie in Schaarsbergen
Artikelen uit de tijd dat 61-3 paraat was
Met hartelijke dank aan Fred Klijndijk van MarechausseeNostalgie
De kaarten van Mart, Gerrit en Jos staan op 0 0 0. De laatste centimeter is weggegooid.
Klik op de afbeelding voor een vergroting
En natuurlijk werden er voor 61- 3 ook geboortekaartjes gedrukt.
Een hergeboorte in de burgermaatschappij wel te verstaan.
En dán kreeg je het felbegeerde
getuigschrift. Daar deden we het toch allemaal voor?
Let ook eens op de liefde, waarmee Ben zijn exemplaar altijd bewaard heeft;
beschermd tegen UV-licht en vermoedelijk achter glas. Maar ja het heeft dan ook
z'n carrière een geweldige 'push' omhoog gegeven.
Herhaling
Nee hè!
Op herhaling met opkomst in Ossendrecht .
Ruim 4 jaar na het afzwaaien van 11 Marcie naar 202 Maresk.
Ik kom weinig bekenden tegen.
Eén maandje. Zit er zo op.
En dan opnieuw met Groot-Verlof
De bepalingen op de achterkant zijn bedoeld voor het Klein-Verlof, maar dat is deze keer niet van toepassing
Tja en dan hebben ze je, vier maanden later, ineens niet meer nodig.
De mobilisatiebestemming is vervallen.
Ca 3 1/2 jaar later mag je je PSU inleveren
En dan is het pas echt achter de rug!
Klik hier om naar boven terug te keren