Het verhaal van 61-3 in plaatjes.

Van opkomst tot afzwaaien

De foto’s komen voor een klein deel uit eigen archief en zijn voor de rest door de leden
van de groep ter beschikking gesteld.

De inschrijving voor de dienstplicht.

 Dat doet de Gemeente in de maand vr je 18 jaar wordt.

 

De keuring voor dienstplicht
Dan volgt meestal een vriendelijk, doch dringend, verzoek om je te melden
voor dienstplichtkeuring

En dan vindt de Indelingsraad je k nog 'GESCHIKT'.

 

 De 'Oproeping ter inlijving'.
Als dat allemaal in orde is volgt de ‘Oproeping ter inlijving’.
Klinkt heel anders dan ‘je moet in dienst’.
 
 Opleiding in Apeldoorn.

 

Dienstplichtige Marechaussees moeten natuurlijk opkomen in  
de Koning Willem III kazerne in Apeldoorn

 

Direct na binnenkomst in de kazerne werden we onder de krijgstucht geplaatst;
daarbij werd het 'REGLEMENT BETREFFENDE DE KRIJGSTUCHT' uitgereikt.

           

           

 

Ik denk dat we hier allemaal wel een keer op wacht hebben gestaan.

 

De consignes voor de portier aan de ingang van de Koning Willem III kazerne in Apeldoorn

 
           
Voor sommigen volgde een opleiding tot motorrijder, hè Mart.
Pittige opleiding volgens mij.

 

 Anderen worden opgeleid tot jeepchauffeur op de M.A.R.-school.
Nee Jos, dit is niet de M20.

 
        
Theo Heukels kijkt behoorlijk fanatiek tijdens een bivak op de basis.
Moet je volgens mij geen oorlog mee krijgen. Vijand wees op je hoede.
 
        
Hè, Karabijnen? Fillers van de basis dus!

 

Bijschrift van Ben:
eerste veldoefening op de Posbank Arnhem 1961 samen met de fanatieke Piet Hoogendoorn, de latere wachtmeester; de chaos is dus van mij.

 

Het bekende RIMO-boekje in dit geval van Ben Jager.

 

Tijdens de opleiding in Apeldoorn moest het MLV-diploma absoluut gehaald worden.

De MLV-speld, waar het allemaal om ging.

 

En dan de Ouderdag, .................. Kunnen ze thuis ook zien dat ze een 'kerel' van je gemaakt hebben.

 

 

 

Zo, als dat geen indruk maakt ......................

Waar liep jij nou ?; ik zag je helemaal niet !

 

 

John en Mies samen met de familie aan de koffie of was het een lunch?

 

A Instructie-Compagnie 61-3   1ste peloton

 

 A Instructie-Compagnie 3de peloton halverwege de opleiding. Dus nog geen nestels.
 
Voor dat we paraat werden,  werden we voor twee weken verdeeld over een aantal brigades in Nederland.
 

Zo gingen Hans en Mart naar de brigade in Assen.
 


Parate periode in Schaarsbergen

 

 Deze mouwemblemen moeten op het uniform worden genaaid.

 

De Oranje Kazerne; thuisbasis voor ca 16 maanden.

 

Gebouw G (het gearceerde deel) samen met de Genie.

 

        

Bij aankomst in Schaarsbergen werd dit boekje over de 1ste Divisie "7 december" uitgereikt.

 

    

Gebouw G voor- en achterkant
 

De kantine, n van de meest inspirerende gebouwen op de OK
Uiterst links een deel van de filmzaal

 

             

Jeu en Mart en Jos en Nick voor een heel bekend bord.

 

De eerste week bleven we als lichting 61- 3 bij elkaar en gingen direct op oefening.
Daarna volgde indeling bij de diverse pelotons.

 

Oefening Vijlen. Gerrit, links achteraan, deed zijn chauffeursoefening met de lichting 61-6, omdat hij tijdens z'n parate periode z'n militaire rijbewijs haalde. Links vooraan zit de MTOO Wmr de Jong.

 

 
 Met Kerst binnen. Sommigen worden daar niet vrolijk van.

 

Alle chauffeurs kennen 'm nog wel; de rijopdracht.
In dit geval voor de M64.

 
La Courtine

             

Onze eigen Nederlandse 'Tour of Duty'.

 

Mourmelon. Einde van de eerste dag

 

 M2, de jeep van Jeu, in de rij om af te tanken in Mourmelon

 

Foto Ben, met commentaar:
Mourmelon. Hier nog de befaamde wachtmeester Sijts (liggend). We moesten buiten slapen, gebouwen moesten ontsmet worden, daarvoor waren er Algerijnen gehuisvest.

 

Bijschrift van Ben:
Mourmelon. Saaie stop op weg naar La Courtine.

 

 

Bourges is het einde van dag 2, waarop 330 km wordt afgelegd.

Hans en Adri, onderweg naar La Courtine

 

Eindelijk na 3 dagen: La Courtine

 

Aankomst van de groep, met Ben, in La Courtine.

 

Jos bij de ingang van het kamp.

 

 

Infopost La Courtine. Bij iedereen wel bekend.

 

 

                 

Onderweg naar La Courtine

 

 

 

Waren ze echt zo blij dat we kwamen?

 

 

Alweer zo’n zware job. Adri, Hans en Mart.

 

 

 

De legeringsgebouwen in La Courtine

 

Commentaar van Ben: ilot B in La Courtine, een stal is beter.

 

ilot B, zand als bodem en de was droogt boven de bedden.

 

Henk Dales en Jan Oonk hebben erg veel lol. Waarover?

 

Bron: Legerkoerier van oktober 1962

In die tijd heel gebruikelijk; wanneer je met vakantie naar het buitenland ging nam je toch ook je eigen voeding mee. Aardappelen vlees in wekpotten.

 

 
Patrouille...........??        In La Courtine kan dat !

 

        

Er was een eigen bar voor marechaussees in La Courtine.

"Dans le casque blanc"

 

 

 

            

Onderweg naar La Courtine, oktober 1962 te Wepion (bij Namen in Belgi).
  Jeepongeluk van Hans en Adri.
Niet leuk, maar wel goed afgelopen. Ze hebben toch nog een week in het hospitaal gelegen.

Rekening man Hans?

 

Kamergenoot Dick Eekhof maakte deze tekening

 

image1100 image1101 image1102 image1103 image1104 image1105 image1106 image1107 image1108 image1109 image1110 image1111 image1112 image1113 image1114 image1115 image1116 image1117 image1118 image1119 image1120 image1121 image1122 image1123 image1124

 

Klik op een thumbnails om de slideshow te starten.

 

Onderweg naar La Courtine en terug

 

                                                           

Klik op de thumbnails voor een grotere foto

Marstabel van La Courtine naar Nederlandse bestemmingen.

 

De Frans-Belgische grens

 


Commandowisseling bij 11MarCie
 

Op 21 september vond er in Schaarsbergen op de Oranje kazerne een commandowisseling plaats.
kapitein J.H. Bruinen vertrok en kapitein B.H. van Wijk kwam, als de nieuwe Compagniescommandant.

De Compagnie staat aangetreden voor de ceremonie.
Een relatief kleine groep, omdat een groot aantal in La Courtine was.
Duidelijk wel aanwezig was Henk Dales voorste rij derde van links.

Opper van Laar stond voor de troep en moest de groep in de houding zetten.

 

De daadwerkelijke overdracht vindt plaats.

Een goede leider ging weg en werd vervangen door een slechte leider. Dat is althans mijn mening.
Baffi stond pal achter z'n mannen.
Als er weer eens een officier een klacht indiende over een marechaussee, dan verdedigde hij je door dik en dun.
Daarna zocht hij eerst uit wat er gebeurd was.
Als bleek dat je fout zat, werd je alsnog streng doch rechtvaardig gestraft.
Van Wijk strafte direct, alleen maar om z'n vriendjes officieren te "pleasen".
Ik heb weinig respect voor deze man.
 

Statiefoto van de groep die aanwezig was bij de commando-overdracht.
Ik zie Henk Dales, Lammert  ten Holte en Theo Heukels van 61-3.
 

De foto's zijn ter beschikking gesteld door Dick Stuijvenberg van 61-6. Zelf zit hij gehurkt 1ste rij links van opper van Laar.


Stafwacht Oud- en Nieuw Vrijland
 

STAFKWARTIER
1ste Divisie "7 december"


 

  

Nieuw Vrijland                        en                        Oud Vrijland

 

Het monument voor Nieuw Vrijland

 

Op stafwacht. Ingang van Nieuw Vrijland.

 

 

Nieuw Vrijland vanuit vogelperspectief.

 

Jos en John in de tuin voor Oud Vrijland

 


 Diverse activiteiten

Escorte in de strenge winter van 1962-63 (Strengste winter van de vorige eeuw). Een rondrit van 24 uur. 's Nachts was het - 23 oC.
Twee maal Thornycroft  MIGHTY  ANTAR met LOLO (Low Loader) + Centurion
Voorop 'Dinky Toy' (B47) en daar achter 'Atlas' (B46)

 

          

 

Drie maal werd van lading gewisseld. Centurions, bergings-tanks en halftracks.

 

 Retraite op Waalheuvel

 

      

De M20, die Jos tijdens de actieve dienst reed, naast de replica waar hij nog dagelijks mee rijdt. Naast Jos Nick van Rooyen

 

Het ‘afknijpteam’ voor onze aflossers, met "geleende" uniformen van
wachtmeester en kornet.
 

Voor gebouw G, met in ieder geval Theo en John.


Ons Wapen

Een periodiek verschenen blad van de Koninklijke Marechaussee, met daarin bijdrages van

de 11de Marechaussee Compagnie in Schaarsbergen

Artikelen uit de tijd dat 61-3 paraat was

                                                     

Met hartelijke dank aan Fred Klijndijk van MarechausseeNostalgie


Afzwaaien

       

De kaarten van Mart, Gerrit en Jos staan op 0 0 0. De laatste centimeter is weggegooid.

 

   

Klik op de afbeelding voor een vergroting

En natuurlijk werden er voor 61- 3 ook geboortekaartjes gedrukt.

Een hergeboorte in de burgermaatschappij wel te verstaan.

 

 
Het zit er op. Met dank aan bewezen dienst(-en).

 

En dn kreeg je het felbegeerde getuigschrift. Daar deden we het toch allemaal voor?
Let ook eens op de liefde, waarmee Ben zijn exemplaar altijd bewaard heeft; beschermd tegen UV-licht en vermoedelijk achter glas. Maar ja het heeft dan ook z'n carrire een geweldige 'push' omhoog gegeven.

 

 
Vlak voor het vertrek naar het station een laatste groepsfoto.
Nestels af want je hebt geen PD-bevoegdheid meer.

 

 
Met weaponcarriers naar het station in Arnhem;
de stemming is bedrukt.

 

 
Sommigen kunnen met moeite hun tranen bedwingen.
 
 
En maar de ‘Ouwe Stomp’ uithangen.

 

 
Zonder woorden.
Stilleven van een vervulde dienstplicht.

 


Herhaling

 

Nee h!

Op herhaling met opkomst in Ossendrecht .

Ruim 4 jaar na het afzwaaien van 11 Marcie naar 202 Maresk.
Ik kom weinig bekenden tegen.


 

En maandje. Zit er zo op.
En dan opnieuw met Groot-Verlof

 

De bepalingen op de achterkant zijn bedoeld voor het  Klein-Verlof, maar dat is deze keer niet van toepassing

 

Tja en dan hebben ze je, vier maanden later, ineens niet meer nodig.
De mobilisatiebestemming is vervallen.

 

Ca 3 1/2 jaar later mag je je PSU inleveren

 

En dan is het pas echt achter de rug!

 

Klik hier om naar boven terug te keren